woensdag 5 december 2007

Vijfde en zesde opdracht (het moment)

Opdracht 1:

Zoek een foto waarin het moment zich alleen af lijkt te spelen op dat ene bevroren moment in de tijd.



Triángulo prohibido(verboden driehoek)

Colombia 1970. Camilo Lleras

Opdracht 2:


Neem je onderwerp en standpunt uit opdracht 1 en maak een serie beelden waarin het moment zich alleen af lijkt te spelen op dat ene bevroren moment in de tijd. Maak wederom een keuze voor 1 beeld. In de les licht je je keuze toe.

Op bases van die fotografische instructies probeer ik iets met video te maken. Ik wil in het kader van de opdracht blijven. In principe ga ik iets met mijn standpunt “mensen zijn nummers” en “het moment” maken. Hoe kan ik dat beter in beeld brengen?

Een paar dagen later…

Iemand is anoniem tot het moment dat hij door een combinatie van nummers herkenbaar wordt dan springt hij uit de schaduw, vind ik. Dus in relatie met de opdracht probeer ik in beelden te brengen “het moment” dat iemand een nummer wordt naast alle anderen.

Ik denk sowieso dat er in de maatschappij verschillende momenten zijn wanneer een persoon voor de statistieken één nummer wordt. In het gemeentehuis (paspoort, rijbewijs, etc) belastingdienst (sofi-nummer), ziekenhuizen (patiëntennummer) banken (rekeningnummer, pincode) fietsenstalling, treinen, bakkerijen, voetbalwedstrijden, etc. Overal en altijd wordt je gewoon een nummer.

Dat heb ik gemaakt:


Moment kort:


Moment lang:


Geen opmerkingen: