maandag 1 oktober 2007

Nederlandse taal

Het Spaans is mijn moedertaal en niet het Nederlands. Ik kom namelijk uit Latijns-Amerikaan om precies te zijn Guatemala. Het is duidelijk dat mijn taalprestaties niet zo best zijn, in vergelijking met die van mijn medestudenten of collega’s, "The native speakers". Zij praten beter en vloeiender dan ik. Ik vind het heel belangrijk mijn Nederlands te kunnen verbeteren. Ik moet als fotograaf of audiovisueel vormgever mijn ideeën makkelijk en duidelijk kunnen vertellen en verkopen. Daarom volg ik deze week een intensieve cursus Nederlands in het Taleninstituut Regina Coeli te Vught. http://www.reginacoeli.nl/ De cursus duurt een hele week en het is van 9:30 uur tot 21:00 uur.



Het is de bedoeling dat ik mijn kennis van de grammatica en mijn spreekvaardigheid verbeter. Dat is niet alleen goed voor mijn opleiding bij St. Joost maar ook voor mijn werk dat vanaf volgende week in het Nederlands zal zijn waarmee ik tot nu toe allen maar Spaanse klanten had. Met wie ik uiteraard Spaans sprak. Het project waarvan ik werkzaam ben, verhuist binnen kort naar Argentina. Kortom, geen werk meer voor mij in het Spaans.

Zou ik de Spaanse klanten missen? Dat zou ik het niet weten. We zullen het wel zien als ik dagelijks Nederlandse klanten aan de telefoon heb, en ik misschien dingen niet zo goed kan uitleggen als in het Spaans. Er staat gewoon een uitdaging voor de deur.

Geen opmerkingen: