vrijdag 5 oktober 2007

Laatste dag in Taleninstituut Regina Coeli

Het is zover. Vijf dagen van intensieve training achter de rug. Ik heb in principe mijn grammaticabasis opgefrist en nog een paar dingen die ik nooit heb geleerd. Lange dagen en korte pauzes had ik deze week. Je merkt het wel dat je Nederlandse taal een ingewikkelde puzzel is. Ik vraag me af wie die taal verzonnen heeft. Vooral met zulke intrigerende regels.


Waarschijnlijk heb ik een hoop geleerd. Ik heb ook sommige van mijn oude fouten geïdentificeerd. Het is de bedoeling dat ik die fouten nu niet meer bega. Ik had vier uitstekende leraressen die elke dag een gezellig “strijd” tegen mijn vreselijke Nederlands voerden.


Een groot deel van de tijd heb ik besteed aan dat irritante woordje “ER”. Nu begrijp ik een stuk beter, hoe ik het moet gebruiken. Ik heb ook aandacht besteeld aan het werkwoord “Zullen” en zijn vormen. Het is een belangrijk werkwoord dat de Nederlanders heel vaak gebruiken vooral als je beleefd wil zijn. Daarnaast had ik veel conversatietafels op mijn rooster staan. D.w.z. dat ik met andere studenten die ongeveer mijn niveau Nederlands hadden, samen aan tafel zat. Inclusief eten en wijn natuurlijk hahaha


De maaltijden waren altijd gezellig. Er waren mensen van verschillende afkomst die niet alleen Nederlands aan het studeren waren maar ook andere talen o.a. Frans, Engels, Duits, Spaans. Het was grappig te zien, hoe de mensen de tafels zochten waaraan native speakers zaten. bijv: Mensen, die Spaans aan het leren waren, wilden altijd met mensen zoals ik gaan zitten. Daarentegen probeerde ik samen met Nederlanders de tafel te delen om mijn verse kennis te kunnen oefenen.


Er waren in ieder geval mensen van verschillende nationaliteiten. Nederlanders, de meerheid natuurlijk, Latino’s, Engelsen tot Chinezen. Kortom, het was een hele leuke ervaring en vooral een stap verder in mijn ontwikkeling in dit land.



Na een zware week moet ik morgen vroeg naar Groningen (Noorderlicht fotofestival)

1 opmerking:

Melanie zei

Wat leuk om te lezen dat jij zo'n goede ervaring hebt gehad bij een taleninstituut. Volgende week start mijn curus Frans
. Ik kijk er erg naar uit en ben erg benieuwd.