woensdag 29 april 2009

Periode 8 - The Past in the Present

29 april 2009
Het zwarte gat

Bedenk hierbij hoe je het onzichtbare zichtbaar maakt.

Je mag bij dit sterrenkundige verschijnsel blijven maar je kan ook je associaties bij het zwarte gat verdeelden. Gebruik archiefmateriaal, found footage, verzamelingen, dossiers, albums, etc. In combinatie met eigen beelden om tot een vertelling te komen.

Eindproduct: Een film 5 min / 8 max


Update 7 juni


Aangezien ik een paar weken geleden vader ben geworden, vroe ik me af wat ‘het vaderschap’ eingelijk inhoud. Mijn zwarte gat is dus het vaderschap (vertrekpunt).

Hoe zal ik als vader zijn en welke dingen ga ik allemaal tegekomen. Een moeder heeft het kind 9 maanden in haar buik en bouwt op die manier een band op met het kind voor een vader is dat heel anders.

In mijn zoektocht naar het ‘vaderschap’ ben ik terug gegaan naar mijn eigen jeugd. Ik ondekte dat ik eingelijk helemaal niet zoveel material van mijn eigen baby en kindertijd heb en gebroken herinneren van toen. Eline (mijn vrouw) integendeel heeft veel fotoalbums en een aantal films van de tijd dat zij nog een baby was. Dat vond ik best fascinerend. Wat een grote verschil tussen onze kindertijd.

Ik heb alleen één foto waar ik met mijn vader op sta en zelfs die foto is niet helemaal scherp. Mijn zwarte gaat is dus veel groter dan het onbekende van het vaderschap voor de toekomst, mijn baby en kindertijd is namelijk ook heel onduidelijk.

Om meer van mijn kindertijd te weten heb ik mijn broer, die in Frankijk woont, gevraag om foto’s van mijn als baby op te zoeken en de verhalen die erbij horen te vertelen.

Toen ik 1 jaar oud was moest mijn broer naar het buitenland door de burgeroorlog vluchtte. Ik leerde mijn broer pas echt kennen toen ik 10 was.


"De films van Eline waren S16 mm films. Om die in mijn project te kunnen verwerken moest ik ze digitaliseren. Ik heb dus de oude films opnieuw opgenomen op tape, zodat ik ze op mijn computer kon zetten. Dat was een heel karwei.

Om meer over mijn eigen kindertijd te weten te komen heb ik mijn broer geinterviewd en dit interview opgenomen. Het interview heeft twee uur geduurd en via dat interview ben ik veel te weten gekomen over de tijd waarin ik geboren ben en de tijd daarna. Ook had mijn broer een paar foto's die hij van mijn moeder opgestuurd had gekregen. Daarnaast heb ik op internet nog foto's gezocht uit de tijd dat ik geboren ben.

Met de gedigitaliseerde oude beelden en het interview ben ik aan de slag gegaan. Ik heb de beelden en het interview gemonteerd. Het is duidelijk dat Eline en ik een hele andere jeugd hebben gehad. Hierop heb ik de nadruk gelegd met de montage."





De laatste loodjes


Op dit moment ben ik bezig met de eindmontage. Ik heb inmiddels drie verschillende versies, maar nog geen definitieve versie. Ik probeer de beste manier te vinden om mijn verhaal te vertellen. Mijn verhaal gaat over mijn eerste levensjaren en hoe twee verschillende levens tot elkaar komen.

Film: Het kruispunt (6min)

Geen opmerkingen: