dinsdag 25 november 2008

Project: Het lichamelijk genot / Muziek als bron van genot

22 november 2008


“Bij mij het vaak zo dat de bevreding van een verlangen tegen mijn belang ingaat. Toch geef ik eraan toe, want plotseling is het mijn einddoel geworden” Uit ‘De tranen van Eros’ van Gerges Bataille.

Opdracht:
Het realiseren van een fotografische en filmische vertelling met als thema Lichamelijk Genot!


1 december 2008

Mindmapping

Onderzoek naar beelden van lichamelijk genot.

"Muziek als lichamelijk genot
Iedereen kent de kracht van muziek."

Muziek beleven is, naast de geestelijke waarneming, voor een deel ook lichamelijk.








6 december 2008

Wat wil ik onderzoeken?

* Wanneer ondervindt iemand bij het bespelen van een instrument lichamelijk genot?

9 december 2008

Erotic-Cello










15 december 2008

Vorige week zaterdag heb ik mijn eerste beeldonderzoek gepresenteerd. De eerste stap is al gemaakt. Ik was in eerste instantie bezig met de observatie en het zoeken van de juiste hoek om mijn verhaal duidelijk te kunnen maken.

We hebben de film “Le grand Tango” gezien en zeer toevallig komt die overeen met mijn thema. Ik ben blij dat de film pas na mijn eerste beeldenonderzoek getoond is. Anders zou je snel denken dat het een kopie is maar ik heb de beelden van een celliste vóór die film gemaakt.
Het gaat over lichaam en een instrument. Het genieten van het contact met het instrument. Voelen, interactie, reactie van het lichaam. Persoonlijk ben ik benieuwd ook naar andere instrumenten zoals piano bijv.

Advies: Verder met de celliste gaan.

22 december 2008

Toch even onderzoek naar een pianiste. Allen om te kijken of het wat is.
Ik ben een beetje eigenwijs
maar goed!!

Persoon versus een instrument en het genot ervan.

30 en 31 december 2008

Vanaf de eerste dagen kreeg ik een prikkel van muziek. Ik hou van muziek, ik voel me soms niet lekker als er in de auto, thuis, nergens muziek is. Het is misschien een soort van verslaving. Ik denk dat ik vanwege die fascinatie voor muziek op deze landingsbaan ben geland. Ik vind het natuurlijk niet erg integendeel.

Ik had in twee richtingen gedacht. Dat was namelijk ‘Muziek luisteren of muziek maken’ en het genot ervan. Ik heb voor ‘muziek maken’ gekozen. Na een paar stappen met behulp van de begeleiding (Bart en Noud) had ik een vraag:

Wanneer ondervindt iemand bij het bespelen van een instrument lichamelijk genot?

Met een groep van cellisten (twee volwassen en twee kinderen) en twee pianisten is mijn zoektocht begonnen met foto’s en video als middelen. Duidelijk is dat tot iemand een instrument goed beheerst, komt pas het genot, maar lichamelijk genot is weer anders met elke persoon. Ik had ook de optie met een gitarist en een drummer om verder onderzoek te doen maar aangezien ik met de celliste nog veel te doen heb, denk ik dat dat te breed gaat worden en ik moet ook de tijd in de gaten houden.

De laatste dagen van het vorig jaar ben ik bezig geweest met de celliste. Ik ga me focussen alleen op een persoon, een instrument en een specifiek lichamelijk genot. In dit geval is dat ‘Carolina en haar cello’. Na een paar opnamesessies en gesprekken probeer ik er achter te komen waardoor precies haar lichamelijk genot met het bespelen van de cello komt.

Zij weet het zelf ook niet dus het is uiteindelijk een onderzoek van allebei. We hebben een aantal situaties geprobeerd, bijvoorbeeld; bespelen met schoenen en zonder, met weinig licht en veel licht, met andere muziek op de achtergrond en zonder, met publiek en zonder, met notenboek en zonder, met koude handen en met warme handen, met wijn en zonder wijn, met Colombiaanse koffie en met D&E koffie, met en zonder verwarming.

We weten dat er lichamelijk genot is maar we kunnen het nog niet isoleren. Sowieso zijn er prikkels in het hele lichaam maar er moet ergens meer genot zijn.

Hier een paar beelden van de film
:


Het lichaam en de reactie op de prikkel van een muzikaal instrument





13 januari 2009











26 januari
G-SPOT

In het begin van mijn onderzoek naar lichamelijk genot had ik deze vraag:
* Wanneer ondervindt iemand bij het bespelen van een instrument lichamelijk genot?
Dat durf ik nu te vergelijken met de bekende seksuele term ‘G-spot’. Mijn onderzoek gaat naar een specifiek celliste en haar cello.

Nu weet ik dat ik eigenlijk op zoek was naar de ‘Muzikale G-spot’ – een gebied van het menselijk lichaam dat bij aanraking gevoelens kan opwekken- van iemand die een muzikale instrument bespeelt.

Mijn eindpresentatie is een video geworden waarin ik mijn observatie en eigen standpunt heb vastgelegd. Ik ben nu bezig met de eindmontage. Ik heb inmiddels vijf verschillende versies. Keuzen maken is best lastig en vooral "Kill your darlings" wordt van toepassing.

Catalogus tekst

“Zonder muziek, zou het leven een vergissing zijn” (Nietzche)

Iedereen kent de kracht van muziek. Veel mensen voelen zich niet lekker als er in de auto, thuis of op het werk geen muziek is. Daniel Valle Robles is een van die personen. Vanwege zijn fascinatie voor muziek onderzoekt hij in zijn werk het lichamelijk genot van het bespelen van een instrument.

Via close-ups van de contactpunten van lichaam en instrument maakt Valle Robles zijn observatie en fascinatie van het genot duidelijk. Hij heeft gekozen voor een sobere benadering: geen camerabewegingen en slechts een lichtbron.

Het genot van het lichamelijk contact. Voelen, ruiken, kijken, luisteren van het instrument geeft naast de geestelijke waarneming, ook lichamelijk genot. Valle Robles laat deze reactie van het lichaam van een celliste op haar instrument zien. Haar huid wordt warmer, haar voeten kunnen het ritme niet weerstaan. Haar hele lichaam laat zien dat de muzikale ‘G-spot’ bestaat.


Montage 1



Montage 2

1 opmerking:

Anoniem zei

Hmm that's interessting but honestly i have a hard time understanding it... wonder how others think about this..