vrijdag 11 april 2008

Het Dagboek / Werkelijkheid versus fictie, publiek versus privé

VIERDE KWARTAAL
Het dagboek

Zaterdagbezoek
Zondagsontbijt

Weer maandag



Moeder’s

Log line:
Twee vrouwen die in twee verschillende werelddelen wonen. Ze wonen meer dan 10.000 kilometer van elkaar vandaan. Ze kunnen elkaar niet verstaan want ze spreken een compleet andere taal. Gewoontes en de manier van leven zijn helemaal anders. Allebei zijn ze tegelijkertijd een kind rijker en armer geworden. Allebei zijn ze verbonden door een iemand die in de twee culturen woont. Ze hebben alleen één ding met elkaar gemeen. IK

Synopsis:
De voorbereiding van een lange reis is begonnen. Veel rare dingen aan het inpakken. Zomerkleding die al lang in de kast hangt plus een paar goede kleding stukken maar niet de beste spullen. Ook malariapillen, muggenspray, iets tegen diarree, spuiten tegen alle rare ziekten die daar niet zo populair zijn maar hier wel en zelfs eten.

Aan de andere van de wereld, veel typische dingen inpakken als souvenirs, ook koffie, kruiden voor het koken want het eten heeft in Europe geen smaak, een wollen jas die er nooit te gebruiken is, de mooiste kleding en de betere schoenen, eigen medicijnen want het vertrouwen in de buitenlandse medicijnen is niet groot.

Veel afwachting en angst zijn in het spel. Een lange reis van meer dan 24 uur en een culturele shock staat voor de deur. Het lijkt een vakantiereis maar het is meer een zoektocht naar de achtergrond van iemand die hen verbind.

Door mij moeten die twee bijzondere vrouwen elkaar ontmoeten. Ongemakkelijke situaties voor allebei. Die ene heeft vliegangst en de andere een hekel aan Europe. Eerst gaat die ene naar de omgeving van de andere en daarna andersom. Dat zorg voor gevoelige en drama momenten.

Concept:
Ik wil laten zien hoe een culturele botsing plaatsvindt. De kleine gewone dingen worden moeilijk om te begrijpen voor andere culturen. De contrasten zorgen voor drama “Similar but different”

Formele concept:
Door middel van foto’s en video’s wil ik een parallel verhaal opbouwen waarin de spanning voor de ontmoeting duidelijk te zien is.

Vormgeving:
De voorbereiding van beide vrouwen opnemen. Ik kan ook de situatie pushen om een leuk moment te krijgen misschien is het helemaal niet nodig. Als gids in de twee culturen kan ik beslissen waar ze naartoe gaan en op welke manier ik meer contrast kan krijgen tussen de twee vrouwen.

Motivatie:
De botsing gaat nu plaatsvinden. Nu gaan ze elkaar voor de eerste keer zien. Dat betekent dat ik nu de opnamen moet maken en zo’n verhaal vertellen. Ik ben diegene die in het midden staat en dicht genoeg bij de twee vrouwen om spontane acties te kunnen opnemen.




botsing


VOLGENDE STAP
Ik




29 april, ergens boven de Atlantishe Oceaan.


Lief dagboek; vanmorgen ben ik om 3:40 opgestaan. Alle koffers stonden voor de deur klaar via Madrid ben ik onderweg naar huis maar is er nog wel een “thuis”?
Drie jaar geleden heb ik daar alles achtergelaten om in Nederland een nieuwe leven te beginnen. Ik ben er al gewend maat ik voel me er nog niet thuis.

Nu ga ik een zoektocht beginnen om te kijken of de “thuis” die ik in mijn hoofd heb nog steeds bestaat. Of mijn vrienden, omgeving, gewoontes, familie, feesten vieren, werken en vooral eten nog steeds dezelfde zijn.

Bij het zoeken van de vormgeving voor de dagboek opdracht kom ik steeds weer bij mezelf terecht maar hoe kan het ook anders het is niet voor niets “het dagboek” daar kan ik gewoon niet omheen. Het project van de twee vrouwen (moeders) maken hier deel van uit.

Confrontatie

Ik ----- Thuis

“Para el que esta lejos de casa es difícil reconocer la linea divisoria entre la desilución y la nostalgia”

(Voor diegene die verweg van huis is, is het moeilijk om te herkenen waar de grenslijn tussen desillusie en nostalgie is

29 april tot 13 mei

Waar is "thuis"?


15 mei. I'm back with jetlag pfff




terug of niet?




Condor

diefstal


Anti-diefstal




Hoop

Mis ojos se han contaminado con otros mundos!!
(Mijn ogen zijn voor andere werelden vervuild)






20 mei 2008

"Cuando despertó, el dinosaurio todavía estaba allí"

Augusto Monterroso

Augusto Monterroso Bonilla (1921-2003) was a Guatemalan writer.


Monterroso limited himself almost exclusively to the short story form, he is widely considered a central figure in the Latin American "Boom" generation, which was best known for its novelists.

Monterroso is often credited with writing the world's shortest story, "El Dinosaurio" ("The Dinosaur"), published in Obras completas (Y otros cuentos). The story reads, in its entirety:

Cuando despertó, el dinosaurio todavía estaba allí.
("When [s]he awoke, the dinosaur was still there.")

to be continue in het Nederlands...


21 mei 2008.


Een inspirerende verhalenverteller

In mijn zoektocht naar vormgeving heb ik weer Augusto Monterroso gevonden. Op de middelbaarschool heb ik wat van hem gelezen. Ik wil zijn korte manier van verhalen vertellen imiteren. Hij heeft met letters gedaan en ik wil het met beelden doen.

Wat wil ik vertellen?
Deze vraag is waarschijnlijk de centrale vraag. Door het project van het dagboek kom ik steeds bij mijzelf terug. Sowieso moet een maker op zijn werk zijn persoonlijke perspectief laden, zijn fascinaties. Tegenwoordig een van mijn grootste fascinaties is: Hoe twee culturen op elkaar botsen.

Ik wil vertellen hoe iemand tussen twee vuren kan staan. Tussen twee verschillende werelden en culturen. Nu voel ik mee nergens thuis en tegelijkertijd voel ik me prettig op beide plekken.

In Guatemala
Ik ben terug naar Guatemala gegaan. Naar mijn land van afkomst met deze gedachte in mijn hoofd. Ik was van plan om alles wat ik NU vreemd, grappig of opvallend van mijn eigen land vind, in beelden te zetten. Een lastige taak want naast dat moest ik ook reisbegeleider zijn voor mijn schoonfamilie en weer een bruiloft overleven. Het was moeilijk de camera niet aan de kant zetten toen de emotionele momenten kwamen. Als ik bijv met familie en vriendin die ik lang geleden niet zag was. Ik heb altijd iets opgenomen en gefotografeerd of mijn vriendin (nu mijn vrouw) de camera doorgegeven.

Nu heb ik 2140 foto’s en 9 cassettes Mini-DV om beeldmateriaal te zoeken. Natuurlijk moet ik hier de familie, vrienden en toeristische beelden onderscheiden of misschien niet. Hmm.

In Nederland
Hier deed ik hetzelfde vooral in het begin toen mijn ogen nog maagd waren. Veel dingen vond ik vreemd, grappig of opvallend. Sommige van hen heb ik in beelden vastgelegd en anders heb ik met letters gevangen. Lange e-mails heb ik geschreven naar mijn familie en vrienden met zulke verschillende dingen erin.

Montage
Nu ben ik al drie dagen bezig met het digitaliseren van het materiaal en de selectie van de foto’s en ik maak verschillende testen om een structuur te kunnen vinden om mijn verhaal te vertellen. Inspiration please!!

22 mei 2008

Wat ziet u in het kunstwerk?

Uit de reacties op de vraag "Wat u in het kunstwerk ziet?" kunt u lezen dat er verschillende visies mogelijk zijn. De wijze van zien en de betekenis die er aan wordt gegeven, wordt beïnvloed door achtergrond, opvoeding, opleiding, omgeving en cultuur. Ieder mens ziet zijn eigen werkelijkheid. De opvattingen en meningen zijn dus subjectief.

Zo is het ook met visies van partijen in conflictsituaties. Iedere partij ziet zijn eigen werkelijkheid.

© Another Look, Praktijk voor Mediation & Coaching

Ik heb een idee voor de vormgeving!! :)

23 mei 2008

Na veel zoeken naar vormgeving voelde ik een lekkere click met het gebruik van een “METAFOOR”.

Metafoor
Een metafoor is een vorm van beeldspraak, waarbij twee of meer ongelijke betekenissen met elkaar worden verenigd in één nieuwe betekenis.
Wikipedia
me·ta·foor (de; metaforen)
Stijlfiguur waarbij een begrip vervangen wordt door een beeld

Van Dale
24 mei 2008




THUIS
Log line
Een konijn die altijd zijn vrijheid terug wilt. Hij wil altijd terug naar zijn huis. Een dag krijgt hij de deur van zijn gevangenis open.

Synopsis:
Het verhaal van een konijn die in een zielige kooi woont. Hij wil altijd buiten zijn gevangenis zijn. De dag dat hij naar buiten kan, twijfelt hij om weg te gaan. Hij gaat toch buiten de kooi, naar zijn oude huis. Na een tijd in zijn oude huis te zijn geweest, voelt hij zich ongemakkelijk en raar. Niets is meer zoals toen. Iedereen is anders of hij is misschien een andere konijn geworden. Zijn idee van vrijheid en thuis was alleen een illusie. Hij komt terug naar de kooi, daar voelt hij zich veilig, heef hij zijn eigen spullen en vooral liefde. De kooi is nu zijn thuis.

Concept:
Ik wil laten zien hoe een culturele botsing plaatsvindt. Hoe iemand gevangen kan zitten tussen twee culturen.

Formele concept:
Door middel van een metafoor wordt het concept van mijn dagboek gepresenteerd. Het gaar over een konijn die in een hook woont. Als ik naar het konijn kijk, lijkt het soms alsof ik naar mijn zelf kijk. Ik voel me soms ook opgesloten. Net als het konijn wil ik vaak naar buiten in mijn geval naar mijn eigen land.

Zoals het konijn steeds weer terugkeert naar zijn eigen hok omdat hij zich daar het beste thuis voelt, heb ik ontdekt dat ik me steeds meer thuis voel in mijn eigen “hok”

De elementen:

De konijn:
Staat voor mij

De kooi:
Is de cultuur waarin ik nu zit. Hij geeft tegelijkertijd veiligheid en beperkt de vrijheid.

De persoon met oranje T-shirt:
Staat voor de mensen in Nederland die proberen dat ik me hier thuis voel.

Het moment dat de deur open gaat: Het moment dat ik naar mijn land/cultuur terug kan

Buiten:
Mijn eigen cultuur, land en gewoontes

Water, eten, slapen:
Staat voor de dagelijks routine en de noodzakelijke dingen om te leven.

De timer:
Staat voor de tijd die voorbij gaat.

Eerste foto’s serie:
Staat voor het gevoel dat je er genoeg van de nieuwe cultuur hebt

Tweede foto’s serie:
Staat voor de herinneringen aan het nieuw cultuur

Vormgeving:
Ik ga de genre “Metafoor” als strategie gebruiken. Ik ga een konijn een paar dagen observeren en de gelijkenissen die ik met het konijn heb, vastleggen door middel van foto’s en video.

Motivatie:
Tegenwoordig zijn er veel mensen die zich voelen zoals een konijn. Gevangen en ingesloten in de routine van andermans cultuur. Overal gebeuren culturele botsingen. Hier in Nederland natuurlijk ook. De wereld wordt steeds kleiner door de technologie. De culturen komen steeds vaker met elkaar in botsing. Op TV zie je vaak programma’s over mensen die naar ander land/cultuur gaan wonen.

Doelgroep:
Voor de mensen die zich nergens thuis voelen of ze horen juist horen op twee verschillende plekken. Voor de mensen die tussen twee vuren staan.

28 mei 2008



First cut van de seconde film
Ik ben bezig met de installatie...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

...please where can I buy a unicorn?

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.