zondag 16 september 2007

De straat verteld. De straat vertelt.

Onze eerste opdracht is bekend. We krijgen een straat per groep. Het is de bedoeling dat we met groepen de straat gaan onderzoeken. Ik zit samen met Tonnie, Chaim en Ijsbrand in een groep. Onze eerste stap was om naar de straat te gaan. Onze gedachte was om de straat te voelen om een eerste indruk van de straat te krijgen.

We liepen in de straat heen en terug om iets te voelen, iets bijzonders te ontdekken. Maar helaas valt er niets bijzonders op. Het was namelijk een saaie straat waar waarschijnlijk niets gebeurd. Het was vrijdagochtend. We hebben een koffie gedronken en daarna onze strategie vastgelegd.

Chaim en Ijsbrand gingen naar de bibliotheek en Tonnie en ik naar het staatsarchief. Ik heb informatie in oude boeken gezocht en Tonnie op de database. Uiteindelijk kwamen we terug naar de straat met een hoop informatie over geschiedenis en verschillende historische dingen.

Weer op de straat hebben we samen iets gedronken en met z’n allen de gezamenlijke informatie besproken.We hadden veel informatie verzameld, vooral historische informatie. Na het biertje gingen we even met de winkeliers spreken. We spraken een beetje over het leven daar, of het druk is of niet, of er gemeentelijke plannen voor de toekomst zijn in de straat? Op die manier kregen we nog meer nuttige informatie.

De zaterdag erna hadden we een kleine presentatie. Samen met andere groepen hebben we onze eerste indruk van de straat gepresenteerd.


Onze volgende stap…

Ieder ging voor zichzelf bedenken wat we kunnen doen. We hebben gemerkt hoe moeilijk het is om met vier mensen op dezelfde lijn te zitten. Daarom hebben we besloten om eerst onze eigen ideeën uit te werken en om die daarna samen te bespreken.

Mijn probleem was dat ik meteen met de vormgeving ben begonnen. Ik heb zelfs een storyboard gemaakt voor mijn idee. hahaha


De volgende zaterdag…

We hebben eerst onze ideeën besproken en natuurlijk niemand was het eigenlijk helemaal eens met een idee. Dus we gingen weer naar onze Kruisstraat. Wat een verrassing!!! Nu zaterdagmiddag was het een hele andere straat. Heel druk, veel mensen en auto’s, veel lawaai en we kunnen het een gezellige straat noemen.

We waren nu enthousiast, onze straat heeft ons haar andere gezicht laten zien. We hebben van alles gezien: Van mensen die de weg kwijtraken tot een dronken man die tegen een vrouw aan botst. Terug op de Academie hebben we onze nieuwe ontdekking aan onze klas verteld, die ze raar en bijzonder vonden.

Ik zei: We kunnen ons voorstellen dat de straat een persoon is. Dus wat voor persoon zou de Kruisstraat zijn? Het idee is dat we eigenschappen van de straat in kaart brengen. Iedereen gaat denken aan woorden die bij de personaliteit van de Kruisstraat past.


De woorden kwamen…

Ik bedacht een paar woorden en heb ook de betekenis gezocht.

Routine: Een aantal acties die je zonder nadenken herhaalt.

Anoniem: Onbekend. De straat bestaat maar niemand is zich ervan bewust.

Oud: Met een bepaalde leeftijd. Het is een straat met een geschiedenis, maar waarschijnlijk niets bijzonders.

Kruis: Twee lijnen door elkaar, christelijk signaal, teken van dood en ook een icoon voor veel culturen en legers.

Ader: Kanaal waardoor het bloed terug naar het hart stroomt. Circulatie

Lawaaierig: Veel geluiden tegelijk

Belangrijk: ??? Op dit punt krijg ik veel vragen.

Is de Kruisstraat echt belangrijk voor Den Bosch? Hoe kunnen we dat testen? Als het belangrijk

is, zijn de mensen bewust dat het zo is? Als de Kruisstraat zou verdwijnen? Wat dan?




De groep en hun woorden...


We hebben in de groep over onze woorden gediscussieerd. Iedereen probeert zijn eigen woorden te verkopen. We zijn met z’n vieren en dat betekent dat er vier gezichtspunten zijn. Uiteindelijk zijn er 4 woorden gebleven:

  • Tegenstrijdig
  • Onbekend
  • Belangrijk
  • Doorvoer

Iedereen moet twee van die woorden doorwerken. We proberen een thema te verzinnen. Een startpunt voor de groep. Ik heb tegenstrijdig en belangrijk gepakt. Dus; denken, associaties maken, op internet surfen om dingen te vinden die al eerder iemand heeft gedaan, inventariseren, etc.

Het startpunt voor de groep...

Ik presenteer de volgende thema’s:

“Een mooie chaos” of “Een geregelde chaos”

“Het ritme van de straat”

Natuurlijk hadden we allemaal een andere thema verzonnen. Het leuke ervan is dat als je je medestudenten hoort, dan denk je: “ O, ja. Dat kan ook”. Maar helaas hebben nog niet één thema waarmee iedereen het eens is. Dus opnieuw onderzoekt ieder dit voor zichzelf.

Nog steeds zoeken naar het startpunt…

Ik richt me op: Geluid en ritme” Ik voel dat de Kruisstraat een eigen ritme heeft en dat ga ik onderzoeken.

Ik probeer iets te vinden over die twee woorden in verband met de straat. Video’s, foto’s of activiteiten die eerder zijn gedaan/gemaakt in die richting. Ik vind dat de straat een bepaald ritme heeft. Misschien vertelt de straat een melodie. Dat zullen we zien!

Daar ga ik dan…

Geen opmerkingen: